Pages

Monday, September 12, 2016

Peace

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum readers semua, adui mmang dah lama dah tak update blog ni, last berapa bulan lepas entah...

Ermm, to be honest aku ada je dekat rumah ni lepas habis diploma haritu, tak kerja lagi pun, nak cari kerja, aku naik degree bulan 2 nanti (in shaa allah), tu lah, takkan nak kerja berapa bulan je kan??
Haha jujur la, orang takkan senang kalau dengar saya aku camni..

"ape do kau duduk rumah habiskan duit mak bapak?"
"kau ni tak pandaila, cuba la cari keje, at least ada la skit pengalaman kerja"
"apalah kau lelaki pun duduk rumah je, dah macam anak dara dah"
"nak duduk ngan mak bapak je sampai bila?"

and more to come....

First of all, aku tak sangkal semua statement tu, ada betulnya jugak dengan usia yang baru masuk 20 an ni, usia camni la kne pandai rancang apa yang kau perlu buat masa ni & masa depan...
Serius kadang2 tertekan jugak sebenarnya bila tengok mentaliti orang sekeliling ni, tapi apa nak buat, terpaksalah hadap juga..

Nak puaskan hati semua orang tu mmang mustahil.

The main reason kenapa aku duduk rumah je sebab mmang nak spend masa lebih lama dengan mak abah, i know too well what my works outside there, i know myself too well that i knew i will not have much time with them if i'm starting to get job...

Tell me that i'm spoiled child, tell me that i'm afraid to changed, tell me that i am a burden to my parents....

But one thing for sure, i only have 2 siblings including me and my family would be gloomy without us two brothers...

Alright, refer to my past post, i'd said that i want to find myself, i want to know about myself more, and i want to chase the knowledge that relates to my religion that will increase my faith towards Allah S.W.T.....

Turns out that my road had ease a little (alhamdulillah) ^_^

Ramai jugak lah yang tanya aku, "kau masuk usrah ke di?"
and of course my answer is "NO"
Hahahha but serious do, aku tak pernah join usrah, aku pun tak tau usrah tu camne, topik apa yang dibincangkan and how to create and handle the event...

But one thing for sure, i have many inspirations to become a great man in my religion's view...

Mula2 sekali, aku nak cakap la, aku ni bukannya baik sangat, penyakit hati aku ni teruk juga, tapi alhamdulillah aku dapat hidayah dari Allah supaya berubah dan terus berpegang dengan ajaran Islam...
Aku bersyukur diletakkan dalam kalangan orang yang hebat dalam poli, aku bersyukur dapat berjumpa dengan orang2 kat poli, sebab diorang la aku sedar kedudukan aku kat dunia ni kat mana...

And semestinya la, takkan orang nak berubah kalau tak dapat hidayah dulu kan? Dan bukannya mudah nak berubah ni lagi2 part istiqamah dengan benda baik, kalau iman tak kuat, kemungkinan untuk kembali melakukan maksiat yang lama tu sangat tinggi....

I have been thinking a lot lately, i went to the mosques, i had attended classes, went to motivational programs and many more but what i figured out is i need to find someone that can inspire me....

To be honest i want to thank to that person who changed me, i want to guide her...

Alright back to the main point, later during my changing phase, i found out that my hometown which is Batu Pahat, Johor have this infamous religious scholar in which i didn't know.... He died on 2010 though...
Masa majlis haul beliau dilangsungkan kat Batu Pahat, aku kat shah alam tak dapat balik sebab ada event, time tu aku tak tau & rasa sedih gila tak dapat join....
Then i found this religious scholar that i'm pretty sure everyone would know just by hearing his name...

Habib Ali Zaenal Abidin



Yes, that person, i found that his speech is so gentle....
And later i found more religious scholar like Habib Umar bin Hafiz and many more (not to forget the late Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, the religious scholar in Malaysia)
Tak lupa juga role model setiap umat sepanjang zaman baginda Rasulullah S.A.W

................

How i wish to meet with these people...

Only god knows
-R-


No comments:

Post a Comment